davidenfloor.reismee.nl

De eerste dagen - Hong Kong en Guangzhou

Zo even zitten om een verhaaltje te schrijven over onze eerste dagen!

Hong Kong de eerste bestemming op ons lijstje. Na een borrel, een paar dikke knuffels van de familie en uitgebreid uitgezwaaid te zijn op Schiphol, ging de reis echt beginnen. We zijn zonder problemen ...nou ja behalve dat David per ongeluk zijn zakmes nog in zijn handbagage had!! Maar gelukkig kon de plat Amsterdamse douanier er wel om lachen, desondanks waren we het ding natuurlijk wel kwijt... met een overstap in Londen, naar Hong Kong gevlogen. Hier kwamen we rond 18:00 uur in de avond aan. Meteen met de bus vanaf het vliegveld naar het hotel. Daar aangekomen de eerste tegenvaller, de kamer was nog niet schoon. Volgens de dame van het hotel was dat geen probleem, we moesten maar iets gaan eten en dan was het zo weer schoon. Dus drie deuren verder onze eerste bak noedels zitten eten. Toen we terug kwamen in het hotel was de kamer inderdaad schoongemaakt, dat viel dus weer mee. Omdat we dachten de jetlag te snel af te kunnen zijn, zijn we de kroeg in gedoken om met een paar biertjes de reis in te luiden! Om 1 uur Hong Kong tijd waren we wel moe en gingen we slapen. Maar jammer genoeg liet de jetlag zich niet voor de gek houden en waren we beiden om 5 uur klaar wakker!

De volgende dag op pad in Hong Kong. Waar moesten we beginnen deze stad is zo groot. We besloten het hoogste punt te bezoeken (de Peak). Hier vandaan zouden we een prachtig uitzicht krijgen over de stad. Helaas lag de top in de wolken dus een beklimming van deze berg leek ons zinloos. Een ander plan dus. We zijn met de metro naar de hoofdpier gegaan en hebben daar de boot naar Kowloon genomen, de wijk op het vaste land van Hong Kong. Met de Octopus card (de ov-chip van Honk Kong waar je ook mee in winkels kan betalen) kan je in al het openbaar vervoer inchecken. Een overtocht met de ferry kost slechts 2,20$ dus zo'n €0,22 de metro en bus zijn ook goedkoop. Eerst ontbijten met uitzicht op de skyline van Hong Kong island en daarna een wandeling gemaakt. We zijn op een markt geweest waar zowel vogels als vissen verkocht werden voor goed geluk. In honderden plasticzakjes hingen de visjes aan een muur te wachten om verkocht te worden en de vogeltjes waren in kleine kooitjes opgestapeld. Allemaal best wel een beetje zielig! De Chinezen zijn dol op alles waar ze in kunnen geloven of het nou geneeskrachtige plantjes, dierenhoorns, haaievinnen, vogelnestjes, vogeltjes of kleurige visjes in een plasticzakje zijn. Als ze denken dat het helpt kopen ze het. Hoe duurder het is hoe beter het voor je is. Daarna door naar de bloemenmarkt, het was Valentijnsdag dus iedereen liep af en aan met enorm grote, lelijke boeketten. Ze nemen deze dag blijkbaar ook erg serieus! David kwam er achter dat de mannen hier wel heel veel van hun vrouwen moesten houden. Een gemiddeld boeket koste al snel 80 a 90 euro en dan had je niets bijzonders! Na de markten zijn we naar de andere kant van de stad gereisd, want we hadden afgesproken om met Emmeline die in Hong Kong woont koffie te drinken. Gezellig, meteen ook afgesproken om woensdag naar Happy Valley horse races te gaan. Na de koffie naar verschillende parken geweest waaronder een gratis dierentuin. 's Avonds heerlijk Sushi gegeten in zo'n restaurant met een lopende band! Het was er door Valentijnsdag heel druk, dus we moesten even in de rij voor we plaats konden nemen aan de bar. Toen we weggingen bleken we geluk te hebben gehad, de rij buiten was inmiddels bijna tot aan de hoek van de straat!

De volgende ochtend heeft David zich gewaagd aan een Chinees ontbijt Congee (een soort warme rijstepap met vlees) en flensjes met gedroogde garnalen, niet echt een succes. Vandaag wéér geen dag voor een bezoek aan de Peak het blijft helaas bewolkt! Na het ontbijt zijn we naar de wijk SOHO gegaan. Hier startte weer een wandeling uit ons boekje. Langs oude tempeltjes en hippe bars en winkels en over marktjes. Heel Chinees, maar ook heel modern. Doormiddel van de langste roltrap van de wereld (800 meter) verplaats je je het snelst door de wijk, terwijl je ondertussen een leuk restaurant of bar uitzoekt! Nog een wandeling door Victoria park waar jong en oud na het werk en in het weekend komt sporten. Zo leuk, in groepjes of alleen staan oudere mensen in het park hun tai chi oefeningen te doen. Dat moet wel gezond zijn, die mensjes zijn allemaal zo soepel en lenig. Na het kijken naar deze sportiviteit werd het tijd voor een sportevenement. Met de dubbeldekker tram gingen we naar Happy Valley. Hier woont Emmeline en ze laat ons haar huis zien. Leuk om te zien! Daarna uitgebreid Dimsum eten, heel Chinees en heel lekker! Na het eten naar de paardenraces, Otto Emmelines man sloot zich daar bij ons aan. Met een biertje in de hand gokken op paarden. Voor Chinezen 'serious business' voor de vele westerlingen een avondje uit! En Floor had gegokt op een winnend paard MONEYMAKER was zijn naam, hoe typisch! In plaats van de belastingen schijnen deze gokpraktijken meer geld op te brengen voor de overheid!

De volgende dag hing Hong Kong in de mist. Tegen beter weten in met de boot naar Lantau eiland gegaan. Bekend om zijn mooie stranden en op het hoogste punt een 23 meter hoge Boeddha. Het eerste gedeelte hebben we op de fiets verkend en daarna met de bus naar de grote Boeddha. Deze ligt op een berg, hoe hoger we kwamen hoe minder zicht. Er was niets te zien, eerst maar wat eten en hopen dat de mist een beetje optrekt. We bleken in een soort Disney terecht gekomen. Super toeristisch straatje met Chinese deuntjes en blije verkopers. Terug naar de Boeddha, door het beklimmen van een steile trap kwamen we bij de Boeddha, althans we konden de contouren zien in de mist. Zelfs toen we er naast stonden konden we het niet zien. Jammer, het eiland is vast prachtig helaas hebben we er maar weinig van kunnen zien. Terug met de bus en metro naar Hong Kong island. Happy Hour was inmiddels begonnen, van 4-8 hebben bijna alle kroegen Happy Hour. Heel voordelig want een biertje kost gemiddeld €5 tot €8. We zijn lekker een cocktail gaan drinken en daarna naar Kowloon voor de Symphony of Lights. Vanaf de boulevard is dagelijks om 20:00 uur een lichtshow te zien. Na de show zijn we Peking eend gaan eten (volgens kenners ‘the best in town'), één hele eend met z'n tweeën is veel te veel maar ook zonde om weg te gooien! Dus Take-Away en de volgende ochtend Peking eend als ontbijt!

JA! Eindelijk kunnen we naar de Peak! Er is minder bewolkt en geen mist! Op naar de Peaktram voor 28$ gaat een tram steil om hoog naar het hoogste punt van Hong Kong. Boven een prachtig uitzicht op de skyline. Prachtig. We zijn naar een park gewandeld waar we de andere kant van Hong Kong konden zien. Overal liepen bruidjes rond om foto's te maken bij de verschillende mooie plekjes. Hierna zijn we met de bus naar het havenplaatsje Stanley. Een mooie route langs de kust, hier wonen de rijkste mensen van Hong Kong. Een rust als je het vergelijkt met de stad. Stanley staat bekend om de markt, maar eigenlijk werd hier voornamelijk toeristische rommel verkocht. We zijn langs de boulevard gewandeld en naar een tempel geweest. Ook hier weer veel bruidjes! Ons bezoekje sloten we af met een biertje met uitzicht op zee. Terug met de bus want we hadden afgesproken met Emmeline en Otto om een drankje te drinken. Onderweg nog een paar dimsum gegeten. Daarna samen met Emmeline en Otto een hapje gegeten en een paar biertjes gedronken in de wijk Wan Chai. Daarna naar bed, vroeg op want de volgende dag gaan we naar China!

‘s Morgens met al onze spullen met de metro naar het station. Dat viel tegen de tassen zijn toch wel zwaar en we moesten 3 keer overstappen en lange stukken lopen. Aangekomen op het station kaartjes gekocht naar Guangzhou 190$ per kaartje. Omdat we de grens over gaan lijkt het meer of we gaan vliegen! Paspoort gestempeld, wachten bij de gate en boarden! In Guangzhou slapen we bij Ruud en Daphne, we zijn al gewaarschuwd dat China en Hong Kong niet op elkaar lijken. Ik ben benieuwd! Aangekomen in China, gaan we door de douane en krijgen we weer een stempel in ons paspoort. Daarna met de taxi naar Ruud en Daphne, gelukkig kon Daphne door de telefoon uitleggen waar we naar toe moesten.We hebben die middag rondgewandeld door Guangzhou, wat meteen opvalt is dat het hier stukken rustiger is dan in Hong Kong. Overal zitten oude mensen te mahjongen en overal staan bomen. 's Avonds hebben we geborreld en daarna lekker Chinees gegeten. Vandaag weer Guangzhou in en morgen nog een stukje reizen door China, onze plannen zijn nog niet helemaal duidelijk, we zullen wel zien.

Marloes & Pepijn

Wij zitten in een Landal Greenpark... Ook leuk?!?
Maar het klinkt allemaal super! Dikke kussen

Rene Slager

David en Floor, geweldig om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. De kroeg blijft toch wel erg belangrijk, want het biertje blijft trekken. grapje. Hier gaat alles goed, de winter is zo goed als voorbij. Ik zal PSV (2e positie) voor je in de gaten houden. We zijn druk bezig met de voorbereidingen van ons concert. ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag. Liefs René en Thea (mammie)

Charlotte

Hey! Super leuke foto's en goed om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ik kijk uit naar de volgende foto's en verslagen haha. Geniet overal van en een dikke knuffel van ons! x

CHI

Ja ja, dat klinkt toch beter dan van 9 tot 5 achter een laptopje :-)
Geniet!

stefanie

fijn dat je goed bent aangekomen en stop 1 al weer achter de rug. Veel plezier in China

Truus Wolvenne

Hai David en Floor,
Wat een belevenissen! wat leuk! En wat een ervaring!
Erg leuk om dit op deze manier met jullie mee te maken. Verder nog heel veel plezier!
Tante Truus

Rob

Hee Reizigers,

Hoe voelt het om eindelijk weg te zijn? We hadden al eerder een berichtje willen plaatsen maar het schoot
er een beetje bij in. Voor het eerst nu ook al jullie verhalen gelezen en het klinkt allemaal erg fijn, behalve
dan misschien die rijstepap.(dat je er uberhaubt aan begint David) Heel veel plezier de komende tijd,doe voorzichtig en we drinken er zeker eentje op jullie. Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Liefs van mij en Marijn.

Ria en theo

Fijn een mail van jullie te kr!ijgen. Als we er regelmatig een krijgen gaan we, in combinatie met wat we al weten, jullie best volgen en er ons een voorstelling van maken. Het bier moet er wel lekker zijn.
Blijft schrijven. Verder een fijne reis.
Ria en Theo

Floris

He BOWOW en Floor, klinkt zeer goed wat jullie daar allemaal beleven. Cocktailtje hier , dimsummetje daar,trammetje in en bootje uit, oftewel heerlijk onbezorgd reizen. Geniet ervan en houdt ons op de hoogte. PS. Rond 11 april gaan we Gijs en Sandra bezoeken in Dubai! Pak je toch ook even een helikopter!

Gr Floris en Geesje

Ben en Rony

Hai,leuk wat van jullie nomaden bestaan te horen.Zo te lezen hebben jullie geen aanpassings problemen in dit nieuwe bestaan.Geniet er maar lekker van!
Veel liefs van Ben en Rony

Peter en Rina

Gaaf om deze reisverslagen te lezen !!!
Floor en David blijf er van genieten.

Groetjes vanuit Baihai (Nieuw-Zeeland)

Gijs & Sandra

Sjo! Goed bezig luitjes. Letten jullie wel een beetje op jullie budget? Gaat veel te hard denken wij... Over een maandje willen we niet op een Cambodjaans houtje moeten bijten :)
Boks en een kus uit DXB

Gijs

He David en Floor,

Leuk jullie verhaal te lezen en het deed me goed dat er genoeg borrel momenten zijn ingepland tijdens de reis.

Volgende week hier de eerste film-club avond als we niet compleet zijn. David, het zal niet hetzelfde zijn zonder jou.

Groetjes en nog een hele fijne trip!

MDK

Leuk verhaal. Veel plezier!

Michele

Ha Floor en David,
Leuk verslag! Klinkt goed allemaal. Wij zijn gisteravond teruggekomen uit Brasil. Binnenkort stuur ik wel wat leuke suggesties :-). Geniet van jullie geweldige avontuur.
Groeten,
Michele

Vincent

Wat een fantastisch verhaal, kan me helemaal inleven in jullie ervaringen! Veel plezier verder x