davidenfloor.reismee.nl

Wonderlijk Cambodja en relaxen in Thailand

Lieve allemaal!

Daar zijn we weer met een lang verslag over de afgelopen weken in Cambodja samen met Gijs en Sandra en een week Thailand. Momenteel zijn we in Australië, we hebben een camper gehuurd en zijn nu bezig met een road-trip langs de oostkust. De prijzen in Australië zijn omgerekend naar euro's zijn enorm duur!! Zeker na het goedkope Azië, we moeten er nog erg aan wennen!

We lieten jullie thuisblijvers de vorige keer achter dat we Gijs en Sandra die middag zouden ontmoeten.

Nadat we een bezoek hadden gebracht aan de Russian Market (waar werkelijk alles verkocht werd) gingen we met onze 'privé' tuktuk driver Ben naar het Chique Raffles. De man wist niet wat hem over kwam toen hij zijn tuktuk voor de deur mocht parkeren bij het mooiste en duurste hotel van de stad! Met een arrogant knikje naar collega's en een grijns van oor tot oor!

We troffen Gijs en Sandra aan bij het zwembad. Ziij verbleven een paar nachten in het hotel en wij natuurlijk lekker goedkoop in een guesthouse, verschil moet er zijn. Leuk om hun weer te zien, lekker bijkletsen in een 5 sterren hotel met een biertje in het zwembad. Het kan slechter! Even de plannen voor de reis door Cambodja besproken, we gaan namelijk met z'n vieren door Cambodja reizen. We besluiten dat we na Phnom Penh door zullen reizen naar Kratie, Siem Reap en Battambang en mogelijk zouden wij dan doorreizen naar Sihanoukville.

Eerst Phnom Penh, we doen een wandeling door de stad uit de Lonely Planet. Leuk om te voet een stad te ontdekken, er is genoeg te zien en aan de hand van de wandeling liepen we dan ook langs de Highlights van de stad. We bezoeken een grote markt, een kunstenaarswijk met naar onze smaak weinig kunst, we lunchen in een tentje die eigenlijk gesloten was. Maar het aanbod van 4 toeristen die willen komen eten kunnen ze niet weerstaan, een prive lunch dus! Na de lunch gaan we naar het Royal palace en de silver pagoda. De meest indrukwekkende verzameling gebouwen in de stad en moeilijk te missen want het complex ligt aan de grote boulevard aan de Tonlesap rivier. Na een middag cultuur trakteren we onszelf op cocktails en een potje pool. Dit als voorbereiding op de volgende dag, dan duiken we de gruwelijke geschiedenis van Cambodja in. De burgeroorlog en het schikbewind van Pol Pot zijn nog maar zo kort geleden dat het iets is waar je stil bij moet staan. We hebben een dealtje gesloten met de tuktuk driver Ben voor de hele dag, hij bestempelde het meteen als een LUCKY-DAY want hij had een hele dag werk. We reden 's ochtends naar het Toul Sleng Museum. Het 'museum' is een schoolgebouw die tijdens de Khmer rouge tijd omgebouwd werd tot gevangenis S21 en verhoorruimte voor leraren, monniken, geleerden, mensen in de politiek of gewoon mensen die ze verdachten. Vreselijke beelden en duizenden gezichten die je aanstaren tijdens het bezoek, zij hebben allemaal hun einde gevonden op één van de killing fields of zijn verdwenen wat ongeveer het zelfde betekende. Met de beelden in ons hoofd rijden we 15 km naar de Choeung Ek Killing Fields één van de duizenden in Cambodja. Plekken waar verdachten/veroordeelden werden vermoord met allerlei attributen om kogels te sparen, om misselijk van te worden. Na de lunch gingen we naar binnen en doormiddel van een beeldende audiotour werden we over het terrein geleid. De verhalen werden ook benadrukt door de resten van de massagraven, de botfragmenten en tanden die tussen het zand naar boven kwamen op het pad waar we op liepen. Dat is wat je noemt met je neus op de feiten. Niemand werd gespaard mannen, vrouwen, kinderen en zelfs baby's. Met tranen in onze ogen lopen we hier rond, dat zo kort geleden de Cambodjanen zo bang zijn geweest dat ze zelfs hun eigen volk zijn gaan uitmoorden. Pffff we proberen de dag van ons af te schudden en gaan na deze confronterende dag zwemmen bij het hotel van Gijs en Sandra.

Op naar iets leukers, met de bus reizen we met z'n vieren van Phnom Penh de volgende dag naar Kratie. Als we aan het eind van de middag aankomen is heet nog steeds bloed heet en er is geen zuchtje wind. We vinden een hotel met zicht op de Mekong rivier. De rest van de middag doen we niet veel meer dan genieten van de zonsondergang met, hoe kan het ook anders, een verfrissend biertje. We regelen een tuktuk mannetje die ons de volgende dag mee zou nemen. Bij de borrel en het diner horen we over een concert dat net buiten het dorp plaats vindt. Daar gaan we naar toe! Op een festivalterrein met keiharde muziek (lees: Cambodjaanse popmuziek) is de hele stad uitgelopen om al zittend te genieten van de muziek met een biertje. Een hele happening, maar wel een beetje anders dan we in Nederland gewend zijn, er werd na een optreden niet geklapt laat staan dat er gedanst of meegezongen werd.

In de ochtend gaan we eerst met een bootje naar het eiland dat voor Kratie in de Mekong ligt. Daar huren we fietsen en rijden een rondje om het eiland. We zijn een van de weinige toeristen dus we worden overal vrolijk begroet. Terug in Kratie gaan we lunchen en na de lunch springen we in de tuktuk van Hai, hij heeft een koelbox met koude drankjes bij zich. We rijden door kleine dorpjes over het platteland, een mooie tocht en ook hier worden we van alle kanten vrolijk begroet door lokale kinderen. Cambodja is gelukkig nog niet zo ingespeeld op het toerisme en de mensen zijn ook niet zo bezig om heel veel geld te verdienen. Heerlijk, de mensen zijn behulpzaam en vriendelijk! We gaan langs bij een tempel waar we vele trappen moeten beklimmen (waarom maken ze die tempels eigenlijk altijd op de top van een berg ?!?!?) en hierna rijden we door naar de stroomversnelling in de Mekong. Een plek waar Cambodjanen zelf graag naar toe gaan om af te koelen en samen te eten. Houten hutjes op palen staan midden in de stroomversnelling. We nemen een duik in het water en hangen een beetje in de hangmat. Gijs en David laten zich een aantal keer door de stroming meevoeren. Dan gaan we naar een andere plek waar we in een bootje stappen om bij de zonsondergang naar de Irawady dolfijnen te gaan kijken. Een bijzonder soort dolfijn die nog maar weinig voorkomt. Zonder motor peddelt het bootje tot we verschillende dolfijnen boven water zien komen. Na een uur is de zon onder en lijken de dolfijnen het ook voor gezien te houden, dus gaan we terug naar Kratie. Voor de volgende dag regelen we een minibus die ons in 8 uur (met één keer overstappen) naar Siem Reap zou brengen. Dat zou veel sneller zijn als de gewone bus, dus wel iets duurder.

We werden al vroeg opgehaald, snel het ontbijt naar binnen gewerkt en we konden gaan. We stappen in, het busje rijdt weg en stopt 3 meter verder bij een ander hotel waar een oude Amerikaanse vrouw instapt. De vrouw staat er op dat ze voorin mag en voor de veiligheid had ze een spray bij zich om alle ramen aan de binnen en buitenkant schoon te maken. Dit alles levert meteen al vertraging op! Volgende stop is de markt, hier worden naast ons vieren, de oude vrouw en de chauffeur nog 18 andere mensen in de bus gepropt. We dachten dat dat niet kon in een bus die in Nederland door maximaal 12 mensen gebruikt wordt. Lekker knus dus. De bus rijdt snel, maar al snel wordt duidelijk dat we de aansluiting niet zullen halen (als die er al zou zijn..). We worden bij een wegrestaurant gedropt , over een uur zou er wel een bus gaan. Uiteindelijk hebben we 3 uur zitten wachten op een bus die ook nog kapot bleek. De reis heeft ons 13 uur gekost toen we Siem Reap binnen reden, dat was het extra geld wel waard!?! Snel maar douchen en iets eten in het hotel en we hebben ons getrakteerd op een uitgebreid drankje in Pub-Street, de uitgaansstraat van de stad.

Ankor Wat

De volgende dagen besteden we aan het wereldberoemde tempelcomplexen waaronder de indrukwekkende Ankor Wat. We hebben voor 2,5 dag een tuktuk geregeld en een route uitgestippeld langs de verschillende tempels die we willen bezoeken. Dag 1 bezoeken we 7 kleinere tempels en de tweede dag Angkor Wat, de tempels van Bayon en een tempel die helemaal overgroeid is door bomen. Het klinkt wat veel, maar het was echt prachtig. De eerste avond eten we Cambjaanse bbq. Dit is meer een soort gourmetten, maar een andere schotel dan in de nederlandse supermarkten. Er staat namelijk krokodil, slang, kangoeroe & struisvogel op het menu. De kangoeroe en struisvogel waren prima, maar van de slang en de krokodil worden we niet erg enthousiast. De 2e avond gaan we naar het Raffles Grand Hotel d'Angkor voor een avond met lekker eten en een traditionele dansshow. Erg leuk en lekker eten! Na het eten op tijd naar bed want de volgende dag gaan we naar de zonsopgang bij Angkor Wat. Samen met duizenden andere toeristen, het is iets wat je gezien moet hebben! Ondanks dat de zon achter een wolk verscholen bleef was dit erg indrukwekkend. Floor was ziek dus is na het bezoek weer terug in bed gegaan. David, Sandra en Gijs gaan ontbijten en daarna naar een markt. Dan is het tijd om de tassen in te pakken en naar het Raffles Grand Hotel d'Angkor te gaan. Dit is het verjaardagscadeau van Sandra en Gijs voor Davids 30e verjaardag. Weliswaar een paar dagen te vroeg, maar op Davids verjaardag scheiden onze wegen dus zij vonden het een goed moment om hem de overnachting in dit 5 sterren hotel cadeau te doen! De rest van de middag verlaten we het hotel niet. Eerst lekker lunchen, dan zwemmen, de jongens gaan tennissen, daarna een biertje bij het zwembad, in de sauna en jacuzzi. We voelde ons zo verwend! Terug in de kamer vinden we een echte verjaardagstaart met kaarsje op tafel met de tekst 'Happy Birthday Mr David', wat leuk! Nu was het een echte verjaardag! Met een biertje eten we de taart nadat David het kaarsje heeft uitgeblazen.

Op naar de laatste bestemming van Cambodja, Battambang. We besluiten (mede door het onontwikkelde openbaar vervoer in Cambodja) niet meer door te reizen naar Sihanoukville maar direct naar Thailand te gaan. Als we Battambang binnen rijden rennen aan aantal tuktuk drivers achter de bus aan. Als we uitstappen worden we belaagd, iedereen wil ons wel gratis naar ons hotel brengen. Een man stap op Gijs af en roept 'but you saw me first', met andere woorden dat het niet meer dan logisch was dat we dan met hem mee zouden gaan. Toen bleek dat hij zijn tuktuk had omgebouwd tot batmobile (met logo en blauwe lampjes aan de onderkant) waren we overstag. Hij stelde zich voor als Mr. Blue en daar gingen we, met 4 personen en 4 backpacks en losse rugzakken in een Tuktuk, wederom lekker knus. Natuurlijk is gratis nooit voor niets dus bij het hotel hebben we meteen een dealtje met hem gemaakt om de volgende dag de omgeving te bezoeken. Hij belooft ook dat we aan het eind van de dag miljoenen vleermuizen zullen zien, we zijn benieuwd. Nadat we in hebben gecheckt gaan we de stad verkennen en een biertje te drinken. Hierna gaan we op zoek naar een restaurant. Op het moment dat we in het restaurant zitten trekt David opeens wit weg en rent naar de wc, einde avond voor David. Floor gaat samen met Gijs en Sandra een lekker hapje eten.

De volgende dag worden na het ontbijt netjes opgewacht door mr. Blue met zijn batmobile. David heeft een zware nacht gehad, maar voelt zich goed genoeg om mee te gaan. De dag ervoor heeft mr. Blue ons ook verteld over dat je in Battambang vissen kunt kopen die tegen elkaar vechten. We snappen het doel niet echt, maar kopen toch per stel een visje en laten deze achter bij het hotel om ze 's avonds de ring in te sturen.

De eerste stop van onze tour is de bamboe trein. Dit is een soort bamboe vlot op wielen die als een dolle over een rails rijdt. De route gaat over 15 km. door het platteland met rijstvelden. Er is echter maar één rails en er komen ‘treinen' van beide kanten. Na een paar minuten worden ook wij hiermee geconfronteerd. De spoorregel hier is dat de bamboetrein met de minste mensen moet wijken voor zijn tegenliggers, tenzij er ook een brommer o.i.d mee is. We zien al gauw dat onze tegenliggers met veel meer zijn dan wij dus we stappen af. Gijs helpt onze machinist met het demonteren van onze trein. Na nog een paar tegenliggers kunnen we weer verder tot het station. Hier drinken we wat en rijden na een kwartiertje weer terug. Echt een superleuke ervaring.

Onze tocht gaat verder via een tempel waarvan men zegt dat Angkor Wat hierop gebaseerd is en daarna een heerlijke lunch. Na de lunch gaan we verder naar een killing cave. Dit is een grot die door de Rode Khmer tijdens de oorlog werd gebruikt om volwassenen en kinderen te vermoorden. Hier blijven we niet al te lang aangezien we ons portie wel gehad hebben na de killing fields in Phnom Penh. In de buurt van deze grot zit ook de beloofde vleermuizengrot van mr. Blue. We moeten een half uur wachten en dan komen ze volgens hem. En inderdaad, Mr. Blue heeft niet gelogen. Als het begint te schemeren komt er een zwerm van miljoenen vleermuizen uitvliegen, dit hadden we niet verwacht en blijven met open mond staan kijken. Na 20 minuten zijn nog steeds niet alle vleermuizen uitgevlogen, maar wij besluiten om terug te gaan naar het hotel.

Terug in het hotel even douchen en dan kijken naar de fighting fish, met de vissen onder de arm lopen we een restaurant binnen. We gooien de twee vissen bij elkaar, maar er gebeurde weinig. Onze vis was alleen bang en zwom weg van de vis van Gijs en Sandra, wat een telleurstelling! Na een drankje zijn we bij het chicste restaurant (10-15 euro voor een hoofdgerecht) van Battambang gaan eten. Daarna wilde we nog een drankje, want David was om 00:00 echt jarig. De eigenaar van de bar was ook de eigenaar van het restaurant waar we eerder waren. Hij beloofde ons een verjaardagscocktail. Nou die hebben we gekregen: een formaat vissenkom werd gevuld met een soort fruitrum en gemixt fruit. Heel smerig. Natuurlijk om 00:00 uur uit volle borst Happy Birthday gezongen! Uit beleefdheid hebben we er met z'n vieren van gedronken, maar omdat we s 'ochtends zo vroeg op moesten konden we dit niet opdrinken. We hebben uiteindelijk de drank kunnen slijten aan een andere backpacker.

De volgende morgen om 5 uur (dus 00:00 Nederlandse tijd) geskyped met Davids ouders en daarna spullen gepakt en naar de bus. De bus naar het eiland Ko Chang zou er ongeveer 8 uur over doen incl grensovergang naar Thailand. Om 6 uur worden we gedropt bij de bushalte. Toen begon het grote wachten...

7:15 vertrok de bus eindelijk.

Om 8:00 stopte we met problemen met de motor

9:00 stopten we weer, zonder duidelijke reden.

Om 10:30 waren we bij de grens. Na een voorspoedige grensovergang kwamen we om 11:00 uur bij het kantoor van de bus maatschappij die ons naar Ko Chang zo brengen. Na een uur toch maar vragen hoe lang het zou gaan duren voor de bus ging. De bus bleek tussen 1 en 3 te gaan. 'no worries you will get on to the last ferry at 19:00'. WÁÁÁÁÁÁT dat betekende dus dat we pas om 8 uur op Ko Chang zou den zijn. Zo stomme besteding van je 30e verjaardag! We besluiten de verjaardag maar een dagje uit te stellen. Inderdaad kwamen we pas om 20:30 aan bij het hotel dat we nog snel in de haven geboekt hadden. Het was inmiddels donker dus we hadden geen zin meer om iets zelf te zoeken. De dure kamer valt qua uiterlijk wel wat tegen en toen we 's avonds na het eten en een drankje naar bed gingen bleek de kamer nog meer verrassingen te hebben. De hele avond zijn we geplaagd door een troep ratten die in ons plafond woonde, wat een kabaal en af en toe leek het of ze met dak en al naar beneden zouden komen. Floor durft ook te zweren dat ze een rat heeft gezien in de kamer. Na een dag met weinig slaap vluchten we het hotel uit! We vinden een rustige schone bungalow aan de zee, veel beter. Vandaag vieren we Davids verjaardag, we liggen op het strand en gaan 's avonds heerlijk uiteten!!

De daaropvolgende dagen doen we veel leuke dingen; we gaan een dag duiken, huren een scooter en rijden rond op het eiland en gaan per Kayak door de mangroves, we doen in de stromende regen een jungle tocht (we zien Hornbills, vogel- en bananenspinnen, een vliegende kameleon en een slangetje en zwemmen in een waterval) en liggen twee dagen op het strand. Ko Chang is een heerlijk eiland waar overdag genoeg te doen is en 's avonds we gezellige tentjes hebben om Thais te eten en drinken. We verblijven op Lonely beach een backpackers paradijs.

We reizen na 6 dagen relaxen verder naar Bangkok, waar die avond het Songkran los zal barsten, het Thaise nieuwjaar. We weten dat er veel met water gegooid zal worden. Maar wat je echt kan verwachten.... Per minibus worden we midden in het backpackersgebied Koa San road afgezet. We wandelen richting een straatje met hostels. Daar aangekomen zien we een groot waterballet. Iedereen loopt met emmers water en waterpistolen. We lopen een hotel binnen en besluiten deze meteen maar te nemen, het risico om met al je spullen op straat te lopen durven we niet meer aan. We gaan lunchen, de route naar het restaurant heeft als resultaat dat we beiden al vrij nat gegooid zijn. Daarom kopen we ook maar een waterpistool, we moeten ons wel verdedigen! 's Avonds na een ceremonie, waarbij de Thaise prinses aanwezig was, barst het feest los. Binnen no time zijn we doorweekt en onder gesmeerd met een soort witte klei! Wow wat een happening! Dit feest duurt 4 dagen waarvan we er drie meemaken. We willen ook een dag cultureel doen, we wandelen een dag door de Chinese buurt en gaan weer een poging wagen om het paleis te bezoeken (2 jaar geleden hebben we dit ook al gemist ), maar door de grote aantallen mensen den door on ze natte en incorrecte kleding hebben we het alsnog weer niet gezien. De we besluiten ons weer in de feestende massa te begeven. Weer zijn we binnen 5 minuten doorweekt en besmeerd met de witte klei, beide om het nieuwe jaar in te luiden en je veel geluk te wensen. Tijdens deze feest dagen wassen ze de boeddha's door eer water overheen te gieten. Het is een heel lief en gek feest en iedereen is vrolijk. Ondanks het natte pak zijn we alleen maar heel blij

Na dit feest is het eerste deel van onze reis afgesloten. De volgende dag nemen we namelijk afscheid van Azië en vliegen we naar Cairns, Australië. Met pijn in ons hart nemen we afscheid, maar zijn benieuwd wat de rest van de reis ons zal brengen.

Genoeg getypt nu: Australië bespreken we in ons volgende verhaal, anders wordt het veel te lang!

Als iemand nog tips heeft over onze route van Cairns tot Brisbane en Sydney en Alice Springs horen we dat natuurlijk heel graag!

Liefs van Down Under!

Er staan al een aantal foto's online, maar we proberen er morgen meer toe te voegen!

Tante Truus

Op de eerste plaats, SORRY David was je verjaardag echt vergeten, maar alsnog PROFICIAT!
Komt er aan dit "sprookje" echt nog een eind????
Wat mooi allemaal, wat zullen jullie genieten.
Gr. tant Truus.

Patrick

Ha David & Floor,

leuk om jullie reis een beetje te volgen en zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin. Verbaas me wel een beetje over jullie vroege opstaan.

Tja en net als tante Truus was ik ook je verjaardag vergeten, nog van harte!

Enjoy!
Patrick

fijn he, dat je de sport (hockey & voetbal) zelfs van de andere kant van de wereld kunt volgen ;-)

Ruud en Daphne

Alsnog van harte David! welkom bij de 30-ers!
Jullie beginnen al een aardig boekwerk te krijgen met deze reisverslagen! Geweldig en dat pak je er de rest van je leven zo nu en dan weer eens bij.
Geniet van Australie en Azie zal jullie missen :-)

Mama

Lieve globetrotters,
Weer een leuk verhaal met veel avonturen. Nu australië verkennen met de camper. Mogelijk wat rustiger ook omdat je geen hotel hoeft te zoeken want die hebben jullie al. Maar:ander werelddeel, andere avonturen. Veel plezier. In nederland is het nog steeds herfst. Xxx

Rita

Geweldig die verslagen van jullie! Ik neem wel de atlas er bij!

mammie,thea

lieve Aussies,met Azie achter jullie gelaten met mooie en indrukwekkende verhalen,naar een totaal ander cultuur,even wennen. Geniet ervan! Liefs vanuit een iets te nat Nunspeet.

mammie,thea

vergeten te vertellen dat de asperges geweldig lekker zijn,heerlijk van genoten,immers het seizoen is begonnen dus smullen maar,Niet jaloers worden hoor!!!

liefs van ons xxx

Gijs & Sandra

Top!!!

Gijs & Sandra

Ok, ok, een iets langere reactie dan.
Toppie.... :-)
Kunnen het me allemaal goed inbeelden. Alsof we er zelf bij waren.
Geniet van de pakken kaas-wijn

Kusje, G&S

mammie/thea

lieve genieters,

deze week lekker genieten van de Sydney,dan hebben jullie weer een continent afgesloten.Tot Skype!!!
love you.